Aboveit med fullbooket Figma-workshop på Yggdrasil
Avansert prototyping i Figma
På Yggdrasilkonferansen kunne vår egen Johan Felix Tschudi by på en innholdsrik workshop til deltakerne. Her fikk de lære mer om hvordan de kunne mestre avansert prototyping i Figma ved bruk av den nye og spennende funksjonen: Variabler.
Gir bedre innsikt og strukturerte filer
Kursholder Johan jobber som UX / UI Designer i Aboveit, hvor han også er fagansvarlig for designsystemer. Johan bruker daglig Figma til å designe nettsider, apper, sette opp designsystemer og lage interaktive prototyper for kunder. Fleksible strukturer i filer som legger til rette for skalerbarhet og rask iterering, er noe Johan brenner for. Nettopp derfor syns han variabler er en interessant funksjon i Figma. Variabler kan gjøre prototyper mer realistiske, ettersom det tillater brukere å interagere fritt og naturlig. Dette gjør at designere kan samle inn mer objektive data under brukertester, ettersom vi ikke underbevisst påvirker brukeres valg ved å begrense mulighetene for interaksjon.
«Vi fikk utrolig gode tilbakemeldinger i etterkant av workshopen, noe som viser at det er stor interesse for dette emnet. Figma kommer stadig ut med ny funksjonalitet som gir bedre arbeidsflyt og samarbeid mellom utviklere, designere og stakeholdere. Det gjelder å holde seg kontinuerlig oppdatert, slik at det ikke blir for overveldende med for mye å lære på en gang.»
Johans tre tips for bruk av variabler:
Det er ikke alltid hensiktsmessig å sette opp avanserte prototyper med variabler, men som oftest er det svært nyttig. Her er Johan sine tre beste tips for når du bør vurdere å bruke variabler i din prototype:
- Repetisjon av brukerinformasjon gjennom brukerreisen: Hvis du ønsker å vise informasjon som brukeren har oppgitt tidligere på flere steder i brukerreisen (for eksempel et profilbilde valgt under onboarding som senere vises på profilsiden), kan variabler effektivisere og forbedre brukeropplevelsen.
- Reduksjon av dupliserte skjermer: Dersom du opplever å duplisere skjermer kun for å endre innholdet, men ikke strukturen, kan variabler spare deg for tid. Ved å bruke variabler kan du beholde den samme skjermstrukturen og kun endre innholdet basert på variabler. Dette fører til færre skjermer og ryddigere arbeidsfiler.
- Dynamiske utfall basert på brukerinteraksjoner: Hvis du ønsker at brukerens handlinger skal lede til forskjellige utfall basert på tidligere interaksjoner og oppfylte betingelser, uten å måtte lage unike skjermer for hvert mulig utfall.
Trenger du faglig påfyll eller kurs?
Da kan vi hjelpe deg!
Hos oss finner du dyktige eksperter som kan holde kurs om blant annet Figma, strategi, IT, kommunikasjon, design og mye mer.
Ta kontakt og fortell oss hva du ønsker, så skreddersyr vi kurset for deg.
Mer påfyll
Hva er UX-design, og hvilken verdi gir det din bedrift?
Enten du lanserer et nytt produkt eller optimaliserer et eksisterende, vil UX-design hjelpe deg med å nå dine forretningsmål raskere, mer effektivt, og med en mer fornøyd kundebase. Gjennom UX-design kombineres innsikt om brukernes atferd med teknologi og forretningsstrategi for å skape produkter som både oppfyller kundens behov og støtter bedriftens mål.
Aboveit kåret til Gaselle-bedrift for andre år på rad
Vi er utrolig stolte over at Aboveit er kåret til Gaselle-bedrift for andre år på rad! Dette betyr at vi er en av de 2% mest fremgangsrike og lønnsomme vekstbedriftene i Norge. Hvert år gir Dagens Næringsliv anerkjennelse til selskaper som viser rask og bærekraftig vekst.
Hvordan brukersentrert design gjorde Skyworker til en suksess
Direktør for produkt i Aboveit, Matias Mjåvatn, gir innsikt om produktutviklingen av Skyworker og hvorfor brukerinnsikt er en lønnsom investering.
Hvordan bruke AI-prompter til å lage godt innhold?
Kunstig intelligens (AI) og språkmodeller kan være en viktig bidragsyter for innholdsproduksjon. Her kommer konkrete tips for å lage målrettet og relevant innhold ved å finjustere bruken av AI-prompter.