Helsenett for alle
Norsk helsenett SF (NHN) er et statsforetak under Helse- og omsorgsdepartementet. De leverer nasjonal IKT-infrastruktur for samhandling i helse- og omsorgssektoren.
Ruter AS er et offentlig eid selskap som har ansvaret for kollektivtrafikken i Oslo og det tidligere Akershus fylke. De fastsetter priser og rutetilbud for T-bane, trikk, buss og ferjer i disse to områdene, som deretter blir bestilt fra ulike operatørselskaper. Kontraktene for busser og båter tildeles gjennom anbudskonkurranser, mens årlige kontrakter for T-bane og trikk blir forhandlet med Sporveien T-banen og Sporveien Trikken.
For Ruter er høykvalitetsdata avgjørende for å levere konkurransedyktige tjenester til sine kunder, inkludert passasjerinformasjon, reiseplanlegging og sanntidsoppdateringer.
De fleste av deres løsninger er basert på planlagt operasjonell rutedata, som beskriver når og hvor rutene skal kjøres. Imidlertid opplevde de at det eksisterende planleggingssystemet ikke tilfredsstilte behovene til kundene tilstrekkelig. Derfor ønsket de å implementere et nytt system for å løse denne utfordringen. Målet var å ha én enkelt kilde med et komplett datasett over rutene, som samsvarer med faktisk kjørt trafikk og er konsistent på tvers av ruteområdene.
“Disse forbedringene har økt effektiviteten og påliteligheten i Ruters kollektivtrafikktjenester, og bidrar til en bedre opplevelse for brukerne.”
Aboveit bidro med et autonomt DevOps-team som inkluderte backend- og fullstack-utviklere samt en produktsjef. Teamet var ansvarlig for modellering, utvikling og design av nye tjenester som validerer og beriker planlagt rutedata i samsvar med kundenes behov.
Som en del av deres datadrevne strategi, er Ruters digitale økosystem basert på en hendelsesdrevet arkitektur, og data blir tilgjengeliggjort gjennom Kafka. Samtidig bruker kollektiv-Norge en standard kalt NeTEx for dataformatet. Dette er en omfattende modell, men teamet kunne dra nytte av tidligere prosjekterfaringer for å imøtekomme dette behovet.
Prosjektet har ført til betydelige forbedringer i Ruters rutedata. Tilgjengeligheten av rutedata har blitt raskere, og den nye løsningen sikrer konsistens på tvers av ulike tjenester. Feil oppdages og rettes tidligere takket være valideringsprosessen. Endringer i rutedata kan nå håndteres på kort varsel, noe som tidligere var en utfordring.
Disse forbedringene har økt effektiviteten og påliteligheten i Ruters kollektivtrafikktjenester, og bidrar til en bedre opplevelse for brukerne.